Yüksek yargıda yetki tartışması! Adalet Bakanı Tunç: Görüş farklılıklarını başka noktaya çekmeye gerek yok

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, hükümlü ve tutukluların ürettikleri ürünlerin sergileneceÄŸi Ä°ÅŸyurtları Ãœrün ve El Sanatları Fuarı’nın açılışına katıldı. Açılış öncesi basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Bakan Tunç, Yargıtay 3. Ceza Dairesi’nin..

Yüksek yargıda yetki tartışması! Adalet Bakanı Tunç: Görüş farklılıklarını başka noktaya çekmeye gerek yok

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, hükümlü ve tutukluların ürettikleri ürünlerin sergileneceÄŸi Ä°ÅŸyurtları Ãœrün ve El Sanatları Fuarı’nın açılışına katıldı. Açılış öncesi basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Bakan Tunç, Yargıtay 3. Ceza Dairesi’nin Can Atalay kararı sonrası kamuoyunda yaÅŸanan tartışmalara yönelik ÅŸunları söyledi:

“Seçimden önce soruÅŸturmasına baÅŸlanan terör suçu dokunulmazlık kapsamında mı deÄŸil mi? ‘Seçimden önce soruÅŸturmasına baÅŸlanmış olmak kaydıyla terör suçu Anayasa’nın 83. maddesine göre dokunulmazlık kapsamı dışındadır’ diyor Anayasa ve Yargıtay’da bu görüşte. Anayasa Mahkemesi ise ‘Anayasa’nın 14. maddesine atıf yapılan bu suçlar delilli deÄŸil’ diyor. ‘Devletin güvenliÄŸine iliÅŸkin suçların tek tek sayılması gerekir’ diyor. Yargıtay’da ‘bu suçlar kanunla belirlenir’ dediÄŸi için Anayasa’nın 14. maddesinin son fıkrası, Yargıtay’da diyor ki ‘bu suçlar belirlidir zaten, kanunla düzenlenmiÅŸtir. Türk Ceza Kanunu’nda devletin güvenliÄŸine iliÅŸkin suçlar tek tek yasılmıştır ve dokunulmazlık kapsamı dışındadır.’ Seçimden önce soruÅŸturmasına baÅŸlanmış kaydıyla Anayasa’nın 14. maddesinde belirtiler terör suçları dokunulmazlık kapsamında mı deÄŸil mi? Yargıtay ‘dokunulmazlık kapsamı dışındadır’ diyor, bu suçlarda soruÅŸturma geçmiÅŸte de yapılmıştır, Meclis’te kesin hükümler okunarak milletvekillikleri daha önce düşürülmüştür, uygulama bu yöndedir ama son birkaç karardan sonra Anayasa Mahkemesi’nin farklı uygulaması nedeniyle Anayasa’nın 14. ve 83. Maddeleri yorum yoluyla uygulanamaz hale gelmiÅŸtir. O nedenle ‘bir Anayasa ihlali vardır’ diyor. Ä°ki yüksek mahkememizin bir görüş farkı var burada.”

SORUMSUZCA YAPILAN Ä°FADELER
Bu görüş farkından yola çıkarak bunu farklı noktalara çekmenin hiçbir anlamının olmadığını söyleyen Bakan Tunç, “Özellikle CHP’nin yeni seçilen Genel BaÅŸkanı birlikte parlamentoda görev yaptık, komisyonlarda birlikte çalıştık, hatta Özgür Bey ile askerliÄŸimizi bile aynı yerde birlikte yaptık. Özgür Bey bu heyecanla özellikle CumhurbaÅŸkanımıza yönelik yakışıksız ifadeleri var. Bunlar sorumsuzca yapılan ifadeler. Burada CumhurbaÅŸkanımızın sanki bir darbe yaptığı ÅŸeklindeki yorumuna kesinlikle katılmıyoruz. Herhangi bir darbe falan söz konusu deÄŸil. Bu millet darbenin ne olduÄŸunu çok iyi biliyor. Bu millet 27 Mayıs darbesini bayram olarak kutlayan zihniyeti de biliyor, Yassıada zihniyetini de hiç unutmamıştır bu millet. Bu millet 15 Temmuz hain darbe kalkışmasına kimin kontrollü darbe dediÄŸini de çok iyi biliyor. O nedenle bu millet darbeyi de, darbecileri de, darbe ÅŸakÅŸakçılarını da çok iyi bilir. Burada konuyu oraya buraya çekmenin hiçbir anlamı yok. Burada iki yüksek mahkememiz arasındaki görüş farkını ortadan kaldırmaya yönelik özellikle eÄŸer yasada belirsizlik varsa, Anayasa Mahkemesi’nin Bireysel BaÅŸvuru da kanunda, çalışma usulleriyle ilgili Anayasa Mahkemesinin kuruluÅŸ kanunuyla ilgili tüm bunlar TBMM’nin yetkisinde olan, TBMM’nin çözebileceÄŸi hususlar. Bunlar hukuk zemininde konuÅŸularak, tartışılarak çözülecek hususlar. Konu hukuk zemininde tartışılır ve net bir çözüm bulunur. Bundan hiç kimsenin şüphesi olmasın” ifadelerini kullandı.

ANAYASA MAHKEMESİNİN ÇALIŞMA USULLERİNE YÖNELİK DÜZENLEME GELİYOR
Bakan Tunç, “Mevcutta uygulanmayan bir Anayasa ve bunun ihlal edildiÄŸi yönünde eleÅŸtiriler var. Anayasa’nın ihlal edilmesine raÄŸmen bir Anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi ya da Anayasa Mahkemesi’nin yapısında bir deÄŸiÅŸiklik yapılacağı iddialarına yönelik ne söylersiniz?” sorusuna karşın, “Anayasamız 82 Anayasası. Darbe sonrasında yazılan bir Anayasa. Anayasa Mahkememiz de hem 61 Anayasasında hem de 82 Anayasasında yerini koruyan bir Anayasa Mahkememiz var. 2010 Anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi ile Anayasamıza bir görev daha yüklendi o da bireysel baÅŸvuru hakkının tanınması. VatandaÅŸlarımız Avrupa mahkemelerine gitmeden önce kendi mahkemesinde hakkını arayabilmesi anlamında çok önemli reform sayılabilecek bir düzenlemeyi Anayasaya koyduk. Bireysel baÅŸvurular ile ilgili olarak Anayasa mahkemesinin ve BaÅŸkanının da yakındığı bir durum söz konusu. Anayasa Mahkemesi’nin önüne gelen 130 bin dosya var. Bu 130 bin dosyaya bakacak olan Anayasa Mahkemesi üyesi sayısı kaç? 15. 15 Anayasa Mahkemesi üyesinin 130 bin dosyayı zamanında ve saÄŸlıklı bir biçimde sonuçlandırması mümkün mü? Bunu milletimizin takdirine bırakıyorum. Burada bir reform ihtiyacımız yok mu? Buna biz gözümüzü kapayabilir miyiz? 130 bin dosyanın vatandaÅŸlarımızın özellikle bireysel baÅŸvuru yoluyla Anayasa Mahkemesi’ne baÅŸvurduÄŸu durumda hakkını biran önce alabilmesiyle ilgili çalışmaların hemen sonuçlanması lazım. Hem Anayasa Mahkememizin bundan sonra eÄŸer biz gerek Anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi gerekse Anayasa Mahkememizin çalışma usulleriyle ilgili konuları düzenleyen kanunda bir düzenleme yapılmasın dersek o zaman bu sorun büyüyerek devam eder, yüksek mahkemelerimiz arasındaki görüş farklılıkları artar bu da bizim hukuk sistemimize zarar verir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti bir hukuk devletidir. Konuyu farklı yönlere çekmemek gerekir. Buranın üzerinden bir siyasi zemine, tartışmaya deÄŸil burada sorumlu davranmamız lazım” dedi.

TBMM’YÄ° Ä°ÅžARET ETTÄ°
Anayasa Mahkemesi’nin çalışma usullerine yönelik düzenlemeye iliÅŸkin TBMM’yi iÅŸaret eden Bakan Tunç, “TBMM’de grubu bulunan siyasi partilerimiz bu anlamda ortadaki sorunu giderecek çalışmayı yapacaklarına inanıyoruz. TBMM bu anlamda önümüzdeki süreç içerisinde bu konuları elbette gündemine alacaktır. Türkiye’nin yeni bir Anayasa’ya ihtiyacı olduÄŸunu herkes ifade ediyor, her düşündeki kiÅŸi yeni, demokratik, sivil bir Anayasa’ya kavuÅŸmamız gerekiyor diyor. Önümüzdeki bu sıcak sorunu da ortadan kaldırabilecek, ne gerekiyorsa yasal düzenlemeyse tabi bu TBMM’nin takdirinde olan bir husus. CHP Genel BaÅŸkanının dün CumhurbaÅŸkanımıza yönelik yaptığı darbe açıklamaları vesaire bunların konumuzla hiçbir alakası yok. Burada iki yüksek mahkememiz arasındaki görüş farkını ortadan giderebilecek, kanunlardaki yanlış yorumlara sevk edecek belirsizlikleri ortadan giderebilecek olan da TBMM’dir. Hep beraber bu sorunun üstesinden hukuk zemini içerisinde geleceÄŸiz” diye konuÅŸtu.

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç SABAH’a konuştu: Demokratik sivil anayasa şart

HoÅŸ Geldiniz

Üye değilmisiniz? Kayıt Ol!

Hemen Hesabını Oluştur

Zaten bir hesabın mı var? Giriş Yap!

Åžifrenizi mi Unuttunuz

Kullanıcı adınızı yada e-posta adresinizi aşağıya girdikten sonra mail adresinize yeni şifreniz gönderilecektir.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.