Çin düşük maliyetli elektrikli araçları ve Avrupa pazarında yaşanan daralma küresel araç pazarını tehdit ediyor. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, Alman otomotiv sektöründeki daralmanın, küresel otomobil..
Çin düşük maliyetli elektrikli araçları ve Avrupa pazarında yaÅŸanan daralma küresel araç pazarını tehdit ediyor. Otomotiv Sanayii DerneÄŸi (OSD) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Cengiz Eroldu, Alman otomotiv sektöründeki daralmanın, küresel otomobil piyasasını etkilediÄŸi ifade ederek “Çinli markalar, devlet teÅŸvikleri ve düşük üretim maliyetleri sayesinde elektrikli araç pazarında hızla ilerlerken, Alman üreticiler yeni teknolojilere adapte olmada daha fazla kaynak ve zaman harcamak zorunda kalıyor. Bu durum, beklenen satış performansına ulaÅŸmalarını zorlaÅŸtırıyor” dedi.
AVRUPALI ÃœRETÄ°CÄ°LER ZOR DURUMDA
Dernekten yapılan açıklamada, Avrupa’daki otomotiv sektöründe yaÅŸanan daralma haberleri ve kar uyarılarına iliÅŸkin görüşlerine yer verilen Eroldu, bu geliÅŸmelerin küresel otomotiv sektöründeki köklü dönüşümün gerektirdiÄŸi yatırım ihtiyacının, makroekonomik geliÅŸmelerin ve deÄŸiÅŸen rekabetçilikle çetinleÅŸen küresel ticaretin sonucu olduÄŸunu kaydetti.
Eroldu, “Enflasyon etkisi ile öngörülenin gerisinde kalan Avrupa pazarı, Çin’in hem iç hem de ihraç pazarlarında arttırdığı rekabet gücü, Avrupa’da elektrikli araç (EV) talebinin öngörülerin gerisinde seyretmesi, yüksek teknolojiye yatırım ihtiyacı ve düşük EV marjı, karlılıklarda gerileme ve tedarik zincirindeki artan kırılganlık tüm Avrupalı üreticileri zorluyor.” deÄŸerlendirmesini yaptı.
ÇİN’Ä°N PAZAR PAYI ARTTI
Alman üreticilerin, elektrikli araç pazarında Çinli firmalarla rekabette zorlandığını vurgulayan Eroldu, ÅŸunları kaydetti: “Çinli markalar, devlet teÅŸvikleri ve düşük üretim maliyetleri sayesinde elektrikli araç pazarında hızla ilerlerken, Alman üreticiler yeni teknolojilere adapte olmada daha fazla kaynak ve zaman harcamak zorunda kalıyor. Bu durum, beklenen satış performansına ulaÅŸmalarını zorlaÅŸtırıyor ve sektördeki rekabet avantajlarını etkiliyor. Çin pazarında özellikle elektrikli araç segmentinde hızla yükselen Çinli markalar, Avrupalı ve özellikle Alman üreticilerin pazar payını düşürüyor.
Almanya Otomotiv Endüstrisi BirliÄŸi (VDA) verilerine göre, 2019’da Çin pazarındaki payı yüzde 26,2 olan Alman otomobil üreticileri, 2024’ün yarısında yüzde 20,3’e geriledi. Aynı dönemde Çinli markaların pazar payı yüzde 30’dan yüzde 66’ya yükseldi. Çin’deki tüketici talebindeki bu kayma, Alman üreticiler için kar beklentilerinin gözden geçirilmesine yol açarak finansal baskıyı artırıyor. DiÄŸer yandan, yükselen enerji ve hammadde maliyetleri, üretim süreçlerini zorluyor ve Alman üreticilerin rekabetçi fiyat sunmalarını engelliyor. Tüm bu geliÅŸmeler ışığında, Avrupalı otomotiv üreticileri küresel rekabet gücünü koruma açısından ciddi bir sınavdan geçiyor diyebiliriz.”
YERLİ ARAÇ PAYI ARTMALI
OSD Yönetim Kurulu Başkanı Eroldu, Alman otomotiv sektöründeki daralmanın, küresel otomobil piyasasında derin etkiler yarattığını, bunun da 2025 beklentilerini ciddi şekilde şekillendirdiğini belirtti.
Eroldu, “Bizim açımızdan bakıldığında, Avrupa’nın en önemli ihracat pazarımız olduÄŸu düşünüldüğünde, Avrupa’daki potansiyel pazar daralması sebebiyle oluÅŸabilecek araç fazlasının Türkiye pazarına kaydırılma olasılığını ciddi bir risk olarak görüyoruz. Avrupa pazarlarındaki daralma ve atıl üretim kapasitesi, Türk otomotiv sanayisinin ihracatında düşüşe neden olarak üretimimizi olumsuz etkileyebilir. Ä°hraç pazarlarında yaÅŸanan bu dalgalanmaların etkisini azaltmak için iç pazarda yerli araçların payını artırmamız gerekiyor. Türkiye’nin aşınan üretim rekabetçiliÄŸini güçlendirmek için politika geliÅŸtirilmesini önemli görüyoruz, elimizdeki mevcut tesisleri korumak, bu süreçte daha da hayati hale geldi.” görüşlerini paylaÅŸtı.
AVRUPA’YA Ä°HRACAT YAPAN ÃœRETÄ°CÄ°LERÄ° DE ETKÄ°LEYECEK
Çinli üreticilerin, devlet teşvikleri, düşük maliyetli üretim avantajları ve güçlü şarj altyapıları sayesinde elektrikli araç piyasasında hızla büyüdüğünü vurgulayan Eroldu, bu markaların Alman üreticilerin geleneksel üstünlüğüne meydan okumaya başladığının altını çizdi.
Eroldu, Avrupa BirliÄŸi’nin (AB) sıkı emisyon hedeflerinin, elektrikli araç altyapısının yetersizliÄŸinin ve yeÅŸil enerji kaynaklarına eriÅŸim sorunlarının Avrupa merkezli üreticilerin elektrikli araç piyasasına uyum saÄŸlamasını zorlaÅŸtırdığına iÅŸaret etti.
Alman üreticilerin elektrikli araçlara yatırım yapmak için büyük bütçeler ayırmalarına rağmen, bu geçiş sürecinde yüksek maliyetler, batarya temininde yaşanan sorunlar ve altyapı yetersizlikleri gibi birçok engelle karşı karşıya kaldığını aktaran Eroldu, şunları kaydetti:
“Tam uyum saÄŸlamayan ÅŸirketlerin kapanmaya mahkum olacağı kesin olmamakla birlikte, rekabette geri kalma ve pazar paylarını kaybetme riskleri oldukça yüksek. Elektrikli araçlara, batarya teknolojilerine ve sürdürülebilir üretim süreçlerine hızlı bir geçiÅŸ yapamayan ÅŸirketler, hem Avrupa pazarındaki sıkı emisyon düzenlemelerinden doÄŸan maliyet artışlarıyla hem de hızla geliÅŸen elektrikli araç pazarında daha çevik rakiplerle mücadele etmek zorunda kalacak.
Bu durum yalnızca Avrupalı ÅŸirketler için deÄŸil, Avrupa’ya ihracat yapan tüm üreticiler için de geçerli. Bu süreçte baÅŸarılı olmak, yalnızca elektrikli veya alternatif yakıtlı araç üretmekle sınırlı kalmıyor, aynı zamanda yenilikçi teknoloji geliÅŸtirmek, verimli üretim yapmak ve tüketici beklentilerine uygun ürün sunmak da büyük önem taşıyor. Dolayısıyla otomotiv ÅŸirketlerinin gelecekteki baÅŸarısı, elektrikliye tam uyum saÄŸlama kapasiteleri, yeni teknolojilere hızla uyum saÄŸlama yetenekleri ve stratejik yatırımlarla sürdürülebilir bir rekabet avantajı oluÅŸturabilme becerilerine baÄŸlı olacak.”
EK VERGÄ°LER ETKÄ°LÄ° OLACAK
Cengiz Eroldu, ülkelerin yerli üretimlerini korumaları ve dış ticarette denge saÄŸlayabilmeleri adına tedbirler almalarının çok olaÄŸan bir durum olduÄŸuna vurgu yaparak, Çin’e karşı ABD, AB ve Türkiye’nin de son dönemde birtakım tedbirleri devreye aldığını hatırlattı.
AB’nin Çinli otomobil ÅŸirketlerine getirdiÄŸi ek vergilerin, Avrupa otomotiv pazarındaki rekabeti etkilediÄŸine dikkati çeken Eroldu, bunun hem üreticiler hem de tüketiciler üzerinde etki yaratacağını anlattı.
Eroldu, bu vergilerle Çinli üreticilerin devlet desteğiyle sağlanan düşük maliyetli üretim avantajının dengelenmesinin hedeflendiğini belirterek, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Henüz yeni uygulamaya konulan bu ek vergilerin tam etkisini deÄŸerlendirmek için daha fazla zamana ve veriye ihtiyaç var. Ancak öngörüler, Çinli üreticilerin fiyat avantajını azaltarak satışlarını düşürebileceÄŸini ve Çin menÅŸeli elektrikli araçların Avrupa pazarındaki fiyatlarının yükselmesine yol açabileceÄŸini iÅŸaret ediyor. Bu vergi düzenlemeleri, Çin ile AB arasındaki ticari iliÅŸkilerde de gerginliÄŸe neden oldu.
Çin hükümeti, bu kararın ardından Dünya Ticaret Örgütü’ne (DTÖ) ÅŸikayette bulunarak misilleme önlemleri alabileceÄŸini açıkladı. Ä°ki taraf arasında ticari bir çekiÅŸmenin baÅŸlaması, uzun vadede ticaret dengelerine yansıyabilir. Ãœlkemizde de benzer ÅŸekilde Çin menÅŸeli araçlara ek vergi devreye alındı ve otomotiv sektörü özelinde bozulan dış ticaret dengesi üzerinde pozitif etki yaratılması hedeflendi. Devreye alınan tedbirleri sanayimizi korumak adına kısa vade için çok önemli görüyoruz. Ancak bu tedbirlerin uzun vadede daha önemli etkileri olacak, Çinli üreticilerin AB içinde ve ülkemizde üretim yapma kararlarını hızlandıracaktır.”
Sektörde Gündem Ekonomi
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.